日本で生まれたバレンタインストーリー A Japanese Valentine's Celebration

02 February, 2015

日本で生まれたバレンタインストーリー A Japanese Valentine's Celebration

日本のバレンタインデーは、女性から男性へチョコレートを贈り、普段なかなか踏み出せない「告白」ができるチャンスとされていますが、欧米に渡るとまた別の習慣を楽しめます。

例えばアメリカでは、男女間に限らず、家族や友人にカードなどを贈る日であり、最近では「女子会の夜」としても盛り上がりを見せています。プレゼントで多いのは、男性から女性へ贈られる真っ赤な薔薇の花束。この日だけは街中の花屋から「赤い薔薇」が姿を消します。

では何故、日本では女性から男性へチョコレートを贈るという習慣が生まれたのでしょうか。日本のバレンタインデーの起源については様々な説がありますが、そのひとつに、1936年に神戸の洋菓子店がハート型のチョコレートを販売したことが挙げられています。1992年には日本のバレンタインデー発祥の地として、神戸市に聖バレンタイン殉教の地イタリア・テル二市から愛の像が贈られました。

1950年代後半から1960年代にかけては、デパート各社が「愛する人にはチョコレートを」と提唱し、広告などで「愛の日」と積極的に伝えていました。この時はまだ「女性から男性へ贈る」と決まってはおらず、「告白するチャンス」などの常識もありませんでした。

しかし、実際にはデパートの戦略への反響は少なく、バレンタインデーが日本社会に浸透したのはそのまた20年後だったそうです。

女子が男子にチョコレートを贈るという「日本型バレンタインデー」が誕生したのは1970年代前半、 小学校高学年から女子高生の間で広まったことからだそうです。第二次ベビーブームと言われたこの時期は、子供がとても多かったことも影響していると言われています。

現在も日本では「バレンタインデー=チョコレート」とのイメージが強いですが、エアアロマでもこの時期は、チョコレートオレンジの香りが大人気です。やはり我々は誰でも、甘い香りに包まれると、どこか頬が緩み心も温まるようです。

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エアアロマジャパンより、ハッピーバレンタインデー!
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In Japan, Valentine’s Day is known as the one day Cupid springs into action and gives women full permission to profess love to their secret (or perhaps not-so-secret) crushes, in the form of gifted chocolate.

This is unique to Japan, as overseas the day is often celebrated with friends and family, and gift-giving is not quite so unidirectional. Cards and pastel-colored heart-shaped candies are sent to parents, children, teachers, friends, the lovely man or woman who brings the mail everyday. Long-stemmed red roses do disappear from every florist in the city, but it is not the women doing the buying (much of the time). 

So how did Japan’s version of Valentine’s Day become women presenting chocolate to men as symbols of love? (For the record, one month later on March 14th, men give candy and sweets to women in return, in a solidly unique Japanese event called “White Day”.)

There are various legends as to how the Japanese Valentine’s Day began, the earliest dating back to 1936 when a famous confectionary in Kobe introduced a heart-shaped chocolate in their store. In fact, in 1992 Kobe was gifted a “statue of love” from Terni, Italy (the birthplace of Saint Valentine) for its role in introducing Valentine’s Day to Japan. 

It takes time of course, for tradition to take hold.

From the late 1950s to the 1960s, various department stores ran campaigns encouraging the public to “send chocolate to a loved one”. The campaigns were not targeted to a certain gender or age group, and didn’t immediately catch on. It would take another twenty years for the day to become the “success” it is now.

So how did it catch on?

It’s said the “Japanese Valentine’s Day” of girls wrapping up chocolate and shyly presenting it to boys took shape in the 1970s, among schoolchildren and high school students. The late 70s were known as the “second baby boom era”, with record numbers of children being born each year, providing the setting for a national trend to take hold.

Fast forward to modern Japan. Valentine’s Day has become synonymous with love and chocolate, and the month comes with a special sweet aroma.

In celebration of every kind of love, we at Air Aroma are giving a 10ml bottle of our original “Choc Orange” blend to the first 200 customers who make an online purchase of any of our scents between February 1st and 28th. This sweet campaign will continue while supplies last.

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Happy Valentines Day!