喫煙所を香りで演出〜オフィスサービスEXPO、 JTブースレポート

19 July, 2016

喫煙所を香りで演出〜オフィスサービスEXPO、 JTブースレポート

喫煙所、このスペースに入れるのは喫煙者だけの特権です。 吸わない人はなるべく近寄りたくもないものです。

中に入って驚きました。
 外と中の変化がないのです。

タバコの臭いもなく煙たさも一切ないのです。 喫煙する方と入って、タバコに火がついても、この空間に違和感なくいられます。 あの独特のもくもくと漂う煙の性質がここではすーっと消えてしまう。 煙が消えてしまうくらいのクリアな視界、清涼感。 そこに緑の香りが満たされ、喫煙所であることを忘れてしまう心地よさ。

よく見たら、このスペース下も空いてますし、ドアもないのです。

中にいてもこんな感じなので当然外にも一切タバコの臭いが漏れていません。

「喫煙独特の雰囲気」も漏れていない、そこに喫煙の雰囲気がないのは新感覚です。

喫煙への思い込みがガラガラと覆されました。

こんな風に、
 吸ってる方と吸わない方がそこで楽しく会話できてしまうのですね。

さらにこのスペース、
なんと!
ダクトがないのです。

大型ファンを使用し、有害物質を99%以上カットして室内に出しています。

ということは工事なしで
 何処にでも置けます。

このタバコの臭いどころか喫煙の雰囲気までなくしてしまうスペースは、吸わない人の中に堂々と置いてコミュニケーションの場になり得ます。

吸う人と吸わない人。
人種が違う。
そんな認識をがらりと解決。

この木のぬくもりと清潔感、植物のフレッシュなイメージに合わせて私たちが演出したのは、 アロバランスという緑の香り。 植物から抽出された天然成分が交感神経の活動を抑え気分を落ち着かせる、リフレッシュとリラックスを両方兼ねる優れもの。

喫煙所を囲んで吸う人も吸わない人もみんなリフレッシュできる空間です。

JT(日本たばこ産業株式会社)さんは分煙環境づくりのアドバイス、情報提供などをする「分煙コンサルティング」という活動をしています。 今回は、喫煙スペースを提案するマークプランニングさんの喫煙所を
香りで演出しました。

▼JT 分煙コンサルティング活動について
https://www.jti.co.jp/tobacco-world/torikumi/bunen/consul/index.html

▼株式会社マークプランニング
http://marcplanning.com/

▼アロバランスについて
http://store.air-aroma.co.jp/products/detail.php?product_id=5

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Enhancing a Smoking Area with Scents
Work Style Reform EXPO - JT Booth Report

A smoking area is a space inhabited solely by smokers. Non-smokers often prefer to keep their distance.

So imagine our surprise when we stepped inside one such area. There was no change in air quality.

There existed no smell or smoke of cigarettes. Even when entering the space with a smoker who lights up, the non-smoker would not notice a large difference. The characteristics that often define a smoking area are virtually non-existent, instead highlighting the clean, purified scent of greenery that allows non-smokers to forget they are in a smoking space.

Look closely to see the smoking area is open at floor-level, and has no door.

If the inside of the smoking area feels clean and clear, the outside is of course the same.

What a refreshing look at the “smoking area”! Our perception of smoking has been altered.

Smokers and non-smokers can easily converse, without either side being bothered.

Furthermore, this space has no air duct!

A large fan is used to cut 99% of toxic substances before allowing scents into the space.

This means there is no need for construction, and the aroma can be diffused from anywhere.

A “smoking area” that does not smell of smoke or carry that distinct “smokers only” air can be shared by non-smokers as a space in which to communicate.

A simple solution to the smokers vs non-smokers dilemma.

We have selected our “arobalance” aroma to help create the clean, refreshing feel of greenery and nature, with a touch of warm wood. Natural extracts from green plants have been proven to reduce chronic stress and both refresh and relax.

This space has become one where both smokers and non-smokers can relax.

JT (Japan Tobacco Inc.) is currently offering consulting to those who want to separate smoking and non-smoking areas. For this exhibition, we demonstrated the effects of aroma in a smoking space provided by Marc Planning.