NYオフィススタッフから見た日本 Welcoming NY Staff Rachel to Tokyo

26 February, 2015

NYオフィススタッフから見た日本 Welcoming NY Staff Rachel to Tokyo

エアアロマグループ初めての試みとして、東京オフィスととニューヨークオフィスのスタッフを一週間交換する「交換研修」を行いました。2月半ば、東京オフィスの栗山は氷点下のニューヨークに、ニューヨークオフィスのレイチェルは少し暖かい東京へそれぞれ降り立ちました。

世界80カ国以上で香りの空間をプロデュースしているエアアロマは、各国のオフィス同士で常にメールやスカイプでやりとりを行っていますが、実際アメリカと東京の文化、仕事の仕方、マーケティング方法などはどう違うのでしょうか?

研修期間中、レイチェルには東京スタッフと行動を共にしてもらい、香りがどのように日本人の生活の中に溶け込んでいるか実際に体験してもらいました。そして研修が終了した今、日本の印象や感想などインタビューしてみました。

Q: 来日前、日本はどんな国だとイメージしていましたか?

レイチェル(以下R): 正直、日本についてそんなに知識はありませんでした。もちろん、こんなに大きな街だとは想像もしていなかったです!

Q: 研修を終えて、日本の印象はどう変わりましたか?

R: この1週間で日本を見る目が完全に変わりました。まず、日本の人々は「繋がり」をとても大切にしていると感じました。その他にも、地下鉄のシステムが(NYより)大きくて効率が良いこと、家族のようにテーブルを囲んで食事をすることが多いこと、食事中にナプキンを使わないこと、そして24時間どこに行っても安全だと感じることができる、なども興味深かったですね。

Q: 「香りマーケティング」という分野で、アメリカと日本ではどのような違いがあると感じましたか?

R: アメリカではブランドの「ストーリー」を重要視し、そのストーリーに沿った香りの導入でいかに会社の価値観を香りに反映させられるかを考えます。逆に日本の場合は、その香りのデータを元に、いかに香りがブランドに影響を与えるかを重要視するように感じました。

同じ会社で、同じゴールを目指しているものの、各国のオフィスがそれぞれその市場に合わせて香りでブランディングを行っていると改めて実感しました。

Q: エアアロマジャパンのスタッフの仕事を見て感じることはありましたか?

R: やはり「繋がりを大切にしている」と感じました。エアアロマジャパンのスタッフはとても良く動いていて、いつも外に出てお客様とミーティングを重ねています。お客様との人間関係をじっくりと時間をかけて、丁寧に築き上げています。アメリカでも一つ一つの人間関係を大切に築き上げていますが、土地の広さと市場の大きさから、直接お会いして話すということがなかなかできないのが現実です。

Q: アメリカでの香りのマーケティングにおいて、五感の中で「臭覚」以外に大切にしていることは何ですか?

R: 私たちは「視覚」に注目して香りを選ぶことが多いです。装飾や壁紙の色など、視覚空間とぶつからない香りを作るため、インテリアや内装についてはよく話し合います。例えば、黄色い壁の空間にはフレッシュな柑橘系の香りが合う、逆に、紫色の壁の空間にシナモンアップルの香りはあまり合わない、など。

Q: ニューヨーカーは香りに対して敏感だと思いますか?

R: ニューヨークの人はいつも急いでいるので、「良い香り」にすごく反応するかというと、そうではないと思います。どちらかというと潜在意識の中に残るものだと思います。ただ「悪臭」に関しては当然気がつくし気になりますね。例えば地下鉄の中!まさに「臭い」がその空間をどう影響させるか、ということだと実感させられます。嫌な臭いは「嫌な経験」と繋がりますし、良い香りはプラスやニュートラルな経験を作ってくれます。

Q: 一番好きなエアアロマの香りは何ですか?

R: 私が一番好きな香りは「Zesty White Tea」ですね。シンプルなのに複雑、ホワイトティーのベースで甘い香りなのに、柑橘系の香りも加わって気持ちを高めてくれます。

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東京オフィスのスタッフにとって、レイチェルと話すことで互いの文化やビジネスの仕方を学び合うことができ、 大変気づきの多い一週間となりました。今後も海外オフィスとの交流はどんどん深まって行くことを期待しています。素敵な経験をありがとうございました!

A New Yorker's View of Tokyo

This February, the Tokyo and New York offices of the Air Aroma Group engaged in a staff exchange in which staff members from opposite sides of the world swapped office desks for a week. Japanese staffer Yumi braced for subzero temperatures in New York (which she found), while we welcomed Rachel from the New York sales team, to a relatively warmer Tokyo.

With customers in over 80 countries, our offices around the world are constantly abuzz with conversation, emails pinging back and forth and frequent Skype meetings on the calendar. But how does New York differ from Tokyo in office culture, staff activity and marketing styles?

Rachel shared some of her insights with us earlier this week.

Q: What was your idea of Japan before your visit?

Rachel: To be completely honest, Japan had never been some place I was very educated about. I definitely didn’t realize how big the city is.

Q: How has the week in Tokyo changed that idea, if at all?

R: This week has completely changed my view of Japan. I didn’t realize the sense of community the people here experience. Also, your subways are bigger and more efficient (than New York City), you often eat family style, do not use napkins, and there is a sense of safety everywhere at all hours of the day.

Q: Did you notice any differences in how scent marketing is implemented in the US versus Japan?

R: In the US we focus a lot of attention on the brand story and how we can implement a fragrance that reflects the company’s values. In Japan I’ve noticed customers are focused on factual data when choosing a fragrance, as opposed to how it reflects their brand.

We are the same company working towards the same goals, but each office has adapted to the local market to properly implement scent marketing in our countries.

Q: What are your takeaways (if any) from seeing the Air Aroma Japan staff at work?

R: This stems back to my understanding of the small community. The Air Aroma Japan staff is always hard at work, out of the office, meeting with clients. They work diligently to develop strong personal relationships with their possible customers. In the United States we work to develop relationships with our customers as well, but it’s not always possible to do in person due to the size of the country and market.

Q: How do you (or Air Aroma) work with, if at all, the other human senses (sight, sound, touch, taste) when creating and marketing scents?

R: The US office mainly focuses on the sense of sight when figuring out the appropriate scent for a project. Often we are discussing décor, as a fragrance should not clash with the visual space. For example, a space with yellow walls would consider fresh citrus fragrances. Alternatively, we would not recommend Cinnamon Apple in a space with purple walls.

Q: Do you feel New Yorkers are very sensitive to scents?

R: New Yorkers are very fast moving people. I do not think they necessarily realize when they notice a pleasant scent. It is more of an addition of a subconscious message. However, I believe New Yorkers definitely notice bad smells in places like the subways! I think this can be tied back to how a smell can affect the experience. A negative scent can hinder an experience, however, a pleasant scent can be neutral or positive.

Q: What are your personal favorite Air Aroma scents?

R: My favorite fragrance is Zesty White Tea. It is simple yet complex. The fragrance has a white tea base, which makes the fragrance sweet, but there are added notes of citrus that make the fragrance uplifting.

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Uplifted we all were with Rachel’s enthusiasm in the office. Thanks to Rachel and the entire Air Aroma team for a terrific exchange and learning experience!